Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
Esbjerg Havn og Norges sydligste dybvandshavn i Mandal, Windport har indgået strategisk samarbejde, der skal være med til at kvalificere de norske kolleger til at blive udskibningshavn for vindmøllegeneratorer og en central logistikhub for SNII – Sørliga Nordsø 2.
Det er Norges første, store projekt med havvindmøller, der skal bestå af mellem 60 og 100 møller med en kapacitet på 1m5 GW og opføres på en knap 200 lang strækning til Kvinsedal.
De to havne ligger kun omkring 260 kilometer fra hinanden – eller hvad der svarer til en dags sejlads – men det er i lige så høj grad vidensdeling, som skal styrke begge parters ønske om udvikling af havvind i Nordsøen.
Windport har lang erfaring fra olie- og gasindustrien, men ønsker nu at omstille til – og spille en central rolle i – grøn energi.
-Port Esbjerg er kendt som en af de mest erfarne offshore-vindhavne i verden. Havnens viden og erfaring hjælper os med at bygge klogt op fra starten og blive en førende udskibningshavn, siger Turid Storhaug, som er direktør for WindPort i en pressemeddelelse.
Direktør for Port Esbjerg, Dennis Jul Pedersen, udtaler:
WindPort har allerede vist sig som et yderst kapabelt maritimt knudepunkt med en stærk infrastruktur og en klar vision for havvind. Sammen kan vi sætte nye standarder for, hvordan havne understøtter den grønne omstilling – effektivt, bæredygtigt og intelligent.