- 13/01/2025 KL. 10:28
Den kinesiske fragtskib Yi Peng 3 kædes nu atter sammen med anklager om sabotage.
toggle-overlay#showOverlay” data-overlay-id=”byline-overlay-0″ data-overlay-type=”byline” src=”https://imgproxy.jyllands-posten.dk/UHDr1u06vpJjFJPTLCCxf5chH-Ts-xOB4ayjw0nVyJ4/plain/https%3A%2F%2Fbilleder.jyllands-posten.dk%2Fpictures%2Fimage%2F16442495%2Fhq119g%2FALTERNATES%2Fbyline%2Fsofie-ogaard-gottler-jpg”>
toggle-overlay#showOverlay” data-overlay-id=”byline-overlay-0″ data-overlay-type=”byline”> Sofie Øgård Gøttler
Det tiltrak opmærksomhed fra hele verden, da det kinesiske fragtskib Yi Peng 3 i slutningen af november kastede anker og i flere uger lå stille i Kattegat ud for Djurslands kyst. Omkring den lå skibe fra både dansk, tysk og svensk forsvar og mandsopdækkede skibet, som havde påkaldt sig mistanke om, at stå bag sabotage på to kabler i Østersøen.
Nu viser det sig, at skibet kan være involveret i endnu et forsøg på kabelsabotage, som fandt sted flere uger senere.
Det fortalte den svenske minister for civilforsvar, Carl-Oskar Bohlin, søndag ifølge svenske SVT.
Sagen drejer sig om sabotage på en række søkabler, herunder el- og datakabler, der løber i Østersøen mellem Finland og Estland.
Sabotageforsøget skete i juledagene, og først blev en olietanker ved navn ”Eagle S” mistænkt, tilbageholdt og undersøgt. Myndighederne formodede, at skibet var, så at sige, ene gerningsmand, men søndag fortalte Carl-Oskar Bohlin så, at det ikke længere er tilfældet.
»Det er konstateret, at der er trækmærker fra et anker, formentlig fra Yi Peng 3, også er forbundet til Nordbalt-kablet, altså forbindelsen mellem Sverige og Litauen,« sagde Bohlin på en konference søndag.
Det fik ham til at fastslå:
»Det illustrerer alvoren af den situation, vi står i. «
Det er i så fald ikke første gang, at ”Yi Peng 3” kan være involveret i kabelbrud.
Den 18. november blev der registreret brud på to datakabler i Østersøen mellem Sverige, Finland og Tyskland. Mistanken faldt hurtigt på det kinesiske fragtskib, som i timerne op til bruddene havde sejlet mistænkeligt, hvor skaderne skete. Det var få dage inden stævnet ud fra en russisk havn.
Det fik det danske forsvar til at følge skibet, da det sejlede ind i Storebælt. Den 20. november standsede skibet og lå stille i flere uger under overvågning af dansk forsvar, tysk og svensk forsvar.
Efter at repræsentanter fra Sverige, Finland, Tyskland, Litauen og Danmark foretog undersøgelser ombord på skibet sammen med kinesiske myndigheder, lettede skibet endelig anker igen den 21. december og sejlede videre efter fire ugers holdt.
Carl-Oskar Bohlin mener, at kabelbruddende kan kobles til, at de tre baltiske lande snart vil afslutte deres afhængighed af russisk og hviderussisk elektricitet.
Han afviste dog søndag at spekulere i, om Yi Peng 3 havde til hensigt at rive kablerne på havbunden over.
»Det, man kan konstatere, er, at hvis man slæber et anker efter sig i 150 kilometer, hvilket anses for at være tilfældet her, så taler det meget for, at man i det mindste skal lægge mærke til det.«
Sofie Øgård Gøttler, f. 1995, journalist. Jeg leverer hurtige nyheder på både store og små dagsordner, der fylder i dagens mediebillede. Ved at give dig overblik og nye perspektiver, forsøger jeg at klæde dig på til at kunne tale med om de vigtigste nyheder, når snakken går ved kaffemaskinen med kollegaerne eller ved aftensmadsbordet i hjemmet. Sagligt, faktuelt og overskueligt. Kontakt mig på sofie.gottler@jp.dk
- 13/01/2025 KL. 10:28
Den kinesiske fragtskib Yi Peng 3 kædes nu atter sammen med anklager om sabotage.
toggle-overlay#showOverlay” data-overlay-id=”byline-overlay-0″ data-overlay-type=”byline” src=”https://imgproxy.jyllands-posten.dk/UHDr1u06vpJjFJPTLCCxf5chH-Ts-xOB4ayjw0nVyJ4/plain/https%3A%2F%2Fbilleder.jyllands-posten.dk%2Fpictures%2Fimage%2F16442495%2Fhq119g%2FALTERNATES%2Fbyline%2Fsofie-ogaard-gottler-jpg”>
toggle-overlay#showOverlay” data-overlay-id=”byline-overlay-0″ data-overlay-type=”byline”> Sofie Øgård Gøttler
Det tiltrak opmærksomhed fra hele verden, da det kinesiske fragtskib Yi Peng 3 i slutningen af november kastede anker og i flere uger lå stille i Kattegat ud for Djurslands kyst. Omkring den lå skibe fra både dansk, tysk og svensk forsvar og mandsopdækkede skibet, som havde påkaldt sig mistanke om, at stå bag sabotage på to kabler i Østersøen.
Nu viser det sig, at skibet kan være involveret i endnu et forsøg på kabelsabotage, som fandt sted flere uger senere.
Det fortalte den svenske minister for civilforsvar, Carl-Oskar Bohlin, søndag ifølge svenske SVT.
Sagen drejer sig om sabotage på en række søkabler, herunder el- og datakabler, der løber i Østersøen mellem Finland og Estland.
Sabotageforsøget skete i juledagene, og først blev en olietanker ved navn ”Eagle S” mistænkt, tilbageholdt og undersøgt. Myndighederne formodede, at skibet var, så at sige, ene gerningsmand, men søndag fortalte Carl-Oskar Bohlin så, at det ikke længere er tilfældet.
»Det er konstateret, at der er trækmærker fra et anker, formentlig fra Yi Peng 3, også er forbundet til Nordbalt-kablet, altså forbindelsen mellem Sverige og Litauen,« sagde Bohlin på en konference søndag.
Det fik ham til at fastslå:
»Det illustrerer alvoren af den situation, vi står i. «
Det er i så fald ikke første gang, at ”Yi Peng 3” kan være involveret i kabelbrud.
Den 18. november blev der registreret brud på to datakabler i Østersøen mellem Sverige, Finland og Tyskland. Mistanken faldt hurtigt på det kinesiske fragtskib, som i timerne op til bruddene havde sejlet mistænkeligt, hvor skaderne skete. Det var få dage inden stævnet ud fra en russisk havn.
Det fik det danske forsvar til at følge skibet, da det sejlede ind i Storebælt. Den 20. november standsede skibet og lå stille i flere uger under overvågning af dansk forsvar, tysk og svensk forsvar.
Efter at repræsentanter fra Sverige, Finland, Tyskland, Litauen og Danmark foretog undersøgelser ombord på skibet sammen med kinesiske myndigheder, lettede skibet endelig anker igen den 21. december og sejlede videre efter fire ugers holdt.
Carl-Oskar Bohlin mener, at kabelbruddende kan kobles til, at de tre baltiske lande snart vil afslutte deres afhængighed af russisk og hviderussisk elektricitet.
Han afviste dog søndag at spekulere i, om Yi Peng 3 havde til hensigt at rive kablerne på havbunden over.
»Det, man kan konstatere, er, at hvis man slæber et anker efter sig i 150 kilometer, hvilket anses for at være tilfældet her, så taler det meget for, at man i det mindste skal lægge mærke til det.«
Sofie Øgård Gøttler, f. 1995, journalist. Jeg leverer hurtige nyheder på både store og små dagsordner, der fylder i dagens mediebillede. Ved at give dig overblik og nye perspektiver, forsøger jeg at klæde dig på til at kunne tale med om de vigtigste nyheder, når snakken går ved kaffemaskinen med kollegaerne eller ved aftensmadsbordet i hjemmet. Sagligt, faktuelt og overskueligt. Kontakt mig på sofie.gottler@jp.dk