
Illustration: Henrik Heide.
Historien viser, at en lille, men afgørende fejl i et stykke software kan lamme dele af samfundet. Årsagen er åbenlys. Det er løsningen ikke. Men vi vover et bud.
Artiklen er ældre end 30 dage
19. juli gik millioner af computere verden over i blåt. Hospitaler kunne ikke planlægge operationer. Flyselskaber kunne ikke boarde deres passagerer. Og i København kunne beredskabet ikke få besked, hvis en brandalarm blev aktiveret et sted i byen.
Alt sammen fordi en lang række kritiske systemer benytter det samme antivirusprogram fra amerikanske Crowdstrike.
Artiklen fortsætter efter annoncen
Men hvad var det egentlig, der ramte os den dag, hvordan kunne det ske, og hvad kan vi gøre i fremtiden for at ruste os mod lignende nedbrud?
Vi inviterede tre gæster i studiet, der på hver deres måde blev ramt af nedbruddet, og som derfor kan give forskellige bud på en løsning.
- Søren Dejgaard Thomsen, Senior IT Arkitekt, Hovedstadens Beredskab, som oplevede det på egen krop, da beredskabet blev ramt.
- Simon Jonker, Director of the MDR-A Department, CSIS Security Group, der modtog alle opkaldene fra kunder, der skulle have hjælp med de blå skærme
- Christian Damsgaard Jensen, professor ved Institut for Elektro- og Computerteknologi under Aarhus Universitet, der opdagede omfanget af nedbruddet, da TV2 ringede for at få en kommentar.
Her er en smagsprøve

Illustration: Henrik Heide.
Historien viser, at en lille, men afgørende fejl i et stykke software kan lamme dele af samfundet. Årsagen er åbenlys. Det er løsningen ikke. Men vi vover et bud.
Artiklen er ældre end 30 dage
19. juli gik millioner af computere verden over i blåt. Hospitaler kunne ikke planlægge operationer. Flyselskaber kunne ikke boarde deres passagerer. Og i København kunne beredskabet ikke få besked, hvis en brandalarm blev aktiveret et sted i byen.
Alt sammen fordi en lang række kritiske systemer benytter det samme antivirusprogram fra amerikanske Crowdstrike.
Artiklen fortsætter efter annoncen
Men hvad var det egentlig, der ramte os den dag, hvordan kunne det ske, og hvad kan vi gøre i fremtiden for at ruste os mod lignende nedbrud?
Vi inviterede tre gæster i studiet, der på hver deres måde blev ramt af nedbruddet, og som derfor kan give forskellige bud på en løsning.
- Søren Dejgaard Thomsen, Senior IT Arkitekt, Hovedstadens Beredskab, som oplevede det på egen krop, da beredskabet blev ramt.
- Simon Jonker, Director of the MDR-A Department, CSIS Security Group, der modtog alle opkaldene fra kunder, der skulle have hjælp med de blå skærme
- Christian Damsgaard Jensen, professor ved Institut for Elektro- og Computerteknologi under Aarhus Universitet, der opdagede omfanget af nedbruddet, da TV2 ringede for at få en kommentar.
Her er en smagsprøve